• دوشنبه ٢٩ خرداد ١٤٠٢-١٠:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٨٧٩
در گفتگو با قائمی مطرح شد؛

هوشمندسازی شهرداری تهران از شعار تا واقعیت

عضو شورای اسلامی شهر تهران دلایل عدم تحقق هوشمندسازی در شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، به نقل از اکو ایران، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که دو سال از عمر مدیریت شهری ششم گذشته و یک سال از زمان هک سامانه‌های شهرداری، اما همچنان فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه هوشمند‌سازی به گفته کارشناسان و برخی از اعضای شورای شهر رضایت بخش نیست، این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت به اکو ایران گفت: این روند تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که عقیده شهردار محترم تهران بر همین مسیر استوار باشد و فکر می‌کنند این مسیر درست است. علی‌رغم مشورت‌های دلسوزانه‌ای که کارشناسان این حوزه به ایشان دادند، به این حوزه توجه نشده است. این درحالی است که جزو شعارهای کلیدی شهردار در ابتدای شروع مسئولیتشان در شهرداری توسعه هوشمندسازی بود؛ اما نه تنها شاهد هیچ اتفاقی نیستیم، بلکه شاهد پسرفت هستیم. 
قائمی ادامه داد: ‌شهرداری دستگاهی بود که همواره در حوزه هوشمند‌سازی و فن‌آوری اطلاعات در کشور به عنوان یک دستگاه برتر در ادوار قبل معرفی شده اما درحال حاضر این طور نیست که دلایل متعدد دارد. یکی از دلایل رویکردهای شهردار است که نسبت به این موضوع یا وقت نمی‌گذارد یا اشراف و اطلاع ندارد و یا اطلاعات ناقص و اشتباه به ایشان منتقل می‌شود.
این عضو شورای شهر تهران معتقد است:‌ دخالت‌های افرادی است که نابه جا هم دخالت می‌کنند (که پیش از این درخصوص آن گفته شده) دلیل دوم این مشکلات است، همچنین گماردن افراد متعددی در مسئولیت این حوزه سومین دلیل است. طی این دو سال، سرپرست‌هایی برای این سازمان انتخاب شده که سه، چهار ماه می‌آیند و می‌روند و بیشترین بهره‌ای که از حضور آنها برده می‌شود ایجاد رزومه برای این افراد است، نه باز کردن یک گره از گره‌های کاری این مجموعه.
او ادامه داد:‌ همه این عوامل دست به دست هم داده و فضای بسیار بی انگیزه‌ای را در مجموعه تخصصی و پر قدرت فاوا ایجاد کرده و بخش عمده‌ای از نیرو کارشناس خبره آنجا ریزش کرده و حاضر به همکاری هم نیستند. موضوع دیگری که خیلی جای تعجب دارد علی رغم ادعای شهردار تهران مبنی بر این که بودجه سال 1401 نه تنها همگی محقق شده، بلکه بیش از آن محقق شده این است که فقط 50درصد بودجه‌های فاوا پرداخت شده و به دلیل کمبود بودجه بسیاری از کارهایی که تصمیم گرفته بودند انجام دهند را نتوانستند انجام دهند و اینها به پارادوکس تبدیل می‌شود که چطور اینها را کنار هم بگذارند؟! از یک طرف بودجه‌اش را نمی‌دهند که نتواند کار کند و از طرف دیگر گفته می‌شود اعتقاد دارند باید این طور و آن طور باشد که با هم جمع نمی‌شود و این عوامل دست به دست هم دادند و یک شرایط نامطلوب را به وجود آوردند.
قائمی در پاسخ به این پرسش که اعضا تا چه زمانی برای حل این چالش‌ها به تذکر در صحن اکتفا می‌کنند هم گفت:‌ کم کم باید موضوع از سطح تذکر عبور کند و زمینه‌های طرح سوال مطرح است که شهردار تهران تشریف بیاورد و در صحن شورا توضیح دهد که چرا چنین رفتاری با این مجموعه انجام می‌دهند؟ چون موضوع فاوا از شأن ابزاری بودن عبور کرده و یک قوه پیشران برای همه نهادهاست. این که هر جا می‌رویم گفته می‌شود کارمان گیر فاوا است دلیلش این است که فاوا در همه شئون مدیریتی شهرداری نقش آفرین است و لذا نخ تسبیح است.
قائمی درخصوص این که ایجاد سازمانی جدید در شهرداری در حوزه فن‌آوری‌های نوین دلیل بی‌توجهی به فاوا نشده است هم توضیح داد:‌ آن سازمان بحث دیگری دارد و چون وزارت کشور با تشکیل آن مخالفت کرده فعلا مسکوت مانده است. این سازمان قرار نبوده در موضوعاتی که توسط فاوا انجام می‌شود، دخالت کند بلکه در موضوعات دیگر تکنولوژی وظایفی برایش تعریف شده بودبه طور مثال اگر قرار است پلیمر و یا آسفالت استفاده شود ببینند فن‌آوری‌های پلیمری چگونه می‌تواند به بهینه‌سازی آسفالت کمک کند و هیچ ربطی به فاوا ندارد و در اساس نامه‌اش قید شده و در مصوبه شورا هم هست و شورا به شرطی با ایجاد این سازمان موافقت کرد که در حوزه ict دخالتی نکند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: